איך עושים דיאטה לילד

חדשות לבקרים קוראים בעיתונים, צופים בטלוויזיה, שומעים ברדיו ובכול מקום אחר במדיה, על כך שעלה מאד מספר הילדים שלוקים בהשמנת יתר. אני עדיין זוכרת שכאשר ילדיי היו קטנים לא היו כמעט ילדים שמנים בכיתות. גם כאשר אני הייתי ילדה וזה היה ממש מזמן – גם אז לא דובר כלל על דיאטה. לא היו כמעט ילדים שמנים במערכת החינוך. היו ילדים ממש רזים והיו מעט יותר מלאים. אך כיום אפשר למצוא ילדים שמנים מאד שנחמץ הלב לראותם כך. וגרוע יותר הוא שרבים מהם סובלים ממחלות של אנשים מבוגרים, שלא לומר מחלות של זקנה, כאלו שחשבנו לתומנו שילד לא יכול לסבול מהם! איזה תמימים היינו…. כבר בעשור הראשון לחייהם,יש ילדים הסובלים מכבד שומני, עם לחץ דם גבוה ועם רמות כולסטרול גבוהות. .

היות שאני עובדת כבר כעשרים שנה עם אנשים הסובלים מהשמנת יתר, אז הוריהם של אותם ילדים מגיעים אלי בכדי שאעזור להם לעזור לילדם לרדת במשקל. שאלמד אותם, לבקשתם, לעשות לילד דיאטה! ואני מוצאת את עצמי בדילמה. לא יודעת מה לעשות. ההיגיון הפנימי שלי לא מרשה לי לעשות דיאטה לילד קטן. נראה לי מאד לא נכון להתחיל דיאטה בגיל צעיר. וזאת כי דיאטה כפי שההורים רוצים היא דבר מאד משמין. מפחיד אותי לגרום לאותם ילדים הפרעות אכילה. והכי חשוב בעיניי זה שהילד לא יכול עדיין לקחת אחריות מלאה על כל מה שנכנס לפיו. הילד לא יכול לשבת סביב שולחן עמוס ממתקים ולהתאפק. באופן כללי יש לילדים בעיה עם דחיית סיפוקים (הרי אפילו לנו, המבוגרים, לא תמיד מתאפשר לדחות סיפוקים ולהתאפק, ובעיקר באוכל.)

דעה הרווחת בציבור היא שצריך לעשות לילד דיאטה. אך אנו יודעים כבר שחשוב אולי אפילו יותר לחנכו לעשיית פעילות גופנית. בבתים בהם ילדים הסובלים מהשמנת יתר חשוב שההורים ייקחו אחריות על מה שהם מכניסים לביתם, יגבילו את כמות הממתקים הכללית בבית, ויחנכו את ילדיהם לעשות פעילות גופנית ולא דיאטה. (כלומר שעליהם לעשות עם הילד פעילות גופנית. ילד לומד דרך הדוגמה האישית. כאשר הוא רואה אותנו, המבוגרים, עוסקים בפעילות גופנית, אולי גם הוא ירצה להיות יותר בחברתנו, ועל כן נמצא אותו עוסק בפעילות גופנית יחד איתנו.. אפשר לצאת איתו לפארק לרכיבה על אופניים, אפשר לרדת לשחק איתו במשחקי כדור, אפשר לגלוש איתו בים או לשחות איתו בבריכה. כל אחד מהדברים הללו יעזרו גם להורים וגם לילד.

להצליח להביא ילד לעשיית פעילות גופנית באופן סדיר הרבה יותר יעיל בעיניי מאשר לעשות לו דיאטה. ואין כוונתי לשלחו לחדר כושר. כוונתי היא לשלחו לחוגי ספורט שונים כמו משחקי כדור, שחייה, רכיבה על אופניים, אומנויות לחימה שונות (ג'ודו, אייקידו, וכד').ספורט הוא אחד התחומים אשר דורש מהילד השתתפות עקבית ואינטנסיבית. להשתתפות בספורט יש השלכות משמעותיות ביותר על התפתחות הילד, על בטחונו העצמי, על הרגלי חייו, על יחסי חברות ומשפחה ועל התייחסותו לחברה בכלל. הספורט הוא מכשיר נפלא לפיתוח כישורי חיים כמו מצוינות, הישגיות, מוטיבציה, עמידה באתגרים ומימוש הפוטנציאל העצמי, נחישות, הגינות וכיבוד החוק, פיתוח מיומנויות חברתיות, פיתוח ביטחון עצמי ודימוי עצמי, בריאות ואיכות חיים. עצם העיסוק בספורט יעזור לילד הרבה יותר מדיאטה, מאיסורים. כשהילד ילך לחוגי הספורט הוא יתרחק מעט מהמחשב והטלוויזיה ויחד עם כך יתרחק גם מהמטבח ומארון החטיפים. חשוב לדבר עם כל בני המשפחה על אכילה בריאה ונבונה ולא על דיאטה שגורמת נזק יותר מאשר תועלת.

פורסם בקטגוריה השמנת ילדים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.