כמה מים צריך לשתות ביום ?

רוב האנשים הסובבים אותי כבר מבינים שצריך לשתות. שמומלץ לשתות מים. שהארץ חמה ביותר ומזיעים בה המון כך שחייבים לשתות. אך האם הידיעה בלד מביאה ליישומה? לא ולא. רבים מאד מתקשים בשתייה ובפרט שתיית מים. “לא מצליח לשתות. לא עובר לי בגרון. מים גורמים לי לבחילה. וכד’).

ולמה כל כך חשוב לשתות? כי אנחנו מזיעים וההזעה תפקידה לקרר את הגוף. כאשר חם מאד בחוץ מזיעים יותר. במישור החוף יש לחות נוראית ועל כן רואים ומרגישים איך מאזן המים בגוף יורד. במקומות בהם האוויר יבש יותר, הזיעה מתייבשת מהר יותר ופחות מורגשת הירידה במאזן המים בגוף. כך גם ליד המזגן שמיבש את האוויר.

עלינו להבין שגופנו מורכב ברובו ממים. כ- 70% מגופנו. הצרה היא שתחושת הצמא בגופנו נוטה להגיע לאחר שתהליך ההתייבשות כבר התחיל. הגוף יודע להסתיר את ההתייבשות, עד למחסור ניכר במים. לרוב, התסמינים מופיעים כאשר כשני אחוז מנפח נוזלי הגוף אובד. רק אז מתחילים להרגיש צמא, ירידה בתיאבון, עור יבש ואם לא נשים לב, ירידה של עוד אחוז או שניים תגרום לתחושות קשות יותר כמו סחרחורות, בחילות, כאבי ראש, ועייפות.אילו הם התסמינים הקלים של ההתייבשות. ירידה נוספת במאזן הנוזלים תביא לתופעות חמורות יותר אך בהם יטפלו הרופאים.

אם כן מה אפשר לעשות??? ללמוד לשתות. והמומלץ ביותר – מים!. אילו “שלא מסוגלים” לשתות מים. עליהם ללמוד לעשות זאת בהדרגה. למה הכוונה? נתייחס למים כתרופה. כל חצי שעה נשתה מספר לגימות. כדי לזכור זאת עלינו לאמץ טכניקה המתאימה לנו. ולכל אחד מאיתנו מתאימה טכניקה אחרת. לדוגמה אנשים שיושבים במשרד יכולים להכין לעצמם קנקן מלא מים או מים עם מעט נענע או מים בתוספת מעט עשב לימון אפילו מים עם מעט מיץ לימון וממתיק נראים מים. וליד הקנקן להכין כוס. על הכוס להיות מלאה תמיד. כאשר היא מתרוקנת ממלאים אותה מיד בחזרה. כאשר המים זמינים ונראים אפשר לשתות לגימה כל כמה דקות. נכון שזה די מסוכן כי מי ששולחנו לא מסודר יכול למצוא את כל מסמכיו רטובים, אך זה חלק מהסיכון.

טכניקה נוספת ויש לה המון אוהדים, היא לשתות ישר מבקבוק. להחזיק בקבוק מים על השולחן ולשתות ישר ממנו. כאשר הוא מתרוקן לקום ולמלאו מחדש. היות ששותים הרבה בדרך כלל “מבלים” גם לא מעט בשירותים, שם ניתן לבדוק מה מצבנו. צבע השתן מלמד על ת מצב מאזן השתייה שלנו. שתן בצבע צהוב או כהה יותר, מסמן שלא שתינו מספיק. ניגש מיד לשתות. מטבע הדברים נחזור לשירותים וכך נעשה עד שהצבע יהיה בהיר. צבע השתן שלנו צריך להיות שקוף, כמעט כצבע מים.

טכניקה נוספת היא שכל יציאה מהשירותים שותים כוס מים. ברור שנחזור לשם במהרה. לא?
טכניקה אחרת , לאנשים בחופשה ולעקרות בית, להכין קנקנים במספר מקומות בבית,למשל על השיש במטבח, בסלון ובחדר השינה, ליד כל קנקן כוס, ולדאוג שהכוס “תחכה לי” תמיד מלאה. עלינו להבין שהתעקשות של שלושה שבועות בלבד תחזיר לנו את תחושת הצמא ואז כבר לא נצטרך לחשוב על כך. נכון, כאשר מתחילים ללמוד לשתות יש נהירה לשירותים. יש הרגשה שכל היום עובר עלינו שם, אך על דאגה. גם מצב זה משתנה. שלפוחית השתן “לומדת” להחזיק יותר נוזלים והמצב משתפר.

כמה צריך לשתות? בארצנו החמה בימי הקיץ לפחות שנים עד שלושה ליטרים. אך עקרון הצבע מנחה אותנו נהדר. מומלץ להשתמש בו ולזכור מה שכל ילד בגן כבר לומד:פיפי לבן – מצוין! פיפי צהוב – לא טוב!

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.