טיפים להכנת מרקים

טיפים להכנת מרקים טעימים. כן או לא אבקות מרק?
החורף בפתח ומה יותר מתאים ממרק??. קודם יצרו לנו את אבקות המרק ורק התחלנו להתרגל אליהן הודיעו לנו עד כמה הן לא בריאות.
בימי ילדותי לא היו הרבה תבלינים מוכרים לנו. היו מלח, פלפל שחור ואולי גם מעט פלפל לבן. אצלנו בגינה גידלו מעט שמיר ומעט פטרוזיליה וזה היה עושר התבלינים בביתי.(משפה רוסית. לא פולנים.).

מרק העוף היה עשוי מעוף אמיתי. הרבה חלקי עוף עם מעט מלח ופלפל. טעים ביותר. אחר כך גילינו את אבקת המרק ששדרגה את טעם המרק והקילה על הכנתו. למדנו גם שניתן להכין מרק רק בעזרת האבקה. איזה כיף. אין צורך בעוף כלל. ( היו אז ימים קשים כלכלית.). התרגלנו לטעמם של אבקות המרק והן הפכו לתיבול העיקרי במטבח. לכל מתכון בשרי הוסיפו מעט אבקת מרק וראו כמה זה טוב…
ולאחר זמן מה הגיעו שמועות שאבקת מרק היא רעל. ונשאלה השאלה "האם להשתמש או לא באבקת מרק?"
אז כמו תמיד התשובה היא המינון. אבקת מרק מכילה מלח, מחזק טעם (מנוסודיום גלוטמט), סוכר, עמילן תפו"א, ירקות מיובשים (בצל, פטרוזליה, סלרי), שמן צמחי (מוקשה), בשר עוף, חומרי טעם וריח, מונע התגבשות (E551 ), צבע מאכל טבעי (כורכום), מעכבי חימצון (בוטליטיד הידרוקסיאניזול, E310,E330).

עד לא מזמן היו בה גם צבעי מאכל מלאכותיים שטוענים שהם מסרטנים.. היום כבר יש אבקות מרק ללא מונוסודיום גלוטומאט , ללא צבעי מאכל מלאכותיים מזיקים, ( היום הצבעים בריאים,, לקוחים מסלק או כורכום וכד' והם ללא חומר משמר. גם השומן שונה והוא כבר לא שומן צמחי מוקשה.)
אבקות מרק מכילות המון קלוריות, שומנים, ומונוסודיום גלוטמט, שמחזק את טעם המזון אבל עלול לגרום לתופעות כמו כאבי ראש ואלרגיות. יש רבים הרגישים לאותו מונוסודיום ולאילו מומלץ לא להשתמש באבקות מרק המכילות אותו.
אפשר להתרגל לבשל בלי אבקת מרק. עובדה ידועה היא כי השפים הדגולים נמנעים מלהשתמש באבקות מרק, ומעדיפים לתבל את המזון במרכיבים טבעיים כמו תבלינים ועשבי תיבול, כי הם טעימים יותר. בשלב הראשון מומלץ להתרגל לבשל תבשילים כמו פסטה ועוף בלי אבקת מרק. כדי לשפר את הטעם מוסיפים לפסטה בזיליקום (אבל הרבה!). בתבשילי עוף ובשר האבקה די מיותרת ובמקומה אפשר להשתמש בתערובות תבלינים שונות כמו לדוגמה חוואייג' למרק, בבהרט שהם תערובות תבלינים מאד טעימות,או ברוטב סויה, כוסברה קצוצה, שמיר וכדומה.

הבעיה היא לוותר על אבקת מרק כשמכינים מרק ירקות או מרק אפונה, ללא בשר, כי אז מרגישים במיוחד בחסרונו של טעם מוביל וחזק. כתחליף, אפשר להשתמש בבצל, שום, סלרי, ג'ינג'ר, פטרוזיליה ואפילו קצת נענע. גם כף סוכר חום תוסיף טעם לתבשיל או למרק. אם מטגנים קלות את הירקות בשמן זית לפני הוספת המים, מקבלים מרקים מצוינים, בעלי טעם עשיר ונטולי כימיקלים. אם בכל זאת חסר מעט טעם לתבשילים אפשר לנסות את המלח "הרבל מר" – מלח עשבים טעים מאוד שאפשר להוסיף לכל תבשיל או סלט, במקום מלח רגיל.

אך גם אם נוסיף מעט אבקת מרק למרק שלנו לא יקרה אסון. אני מכינה מרקים המבוססים על תבלינים ועשבי תיבול. לקראת סוף הבישול אני טועמת ואם חסר מעט טעם אני מוסיפה מעט אבקת מרק. כי אז צריך רק מעט אבקת מרק ולא המון. שוב אפשר להשתמש בכלל שאומר שהכול חייב להיות במידה. לא המון ולא לוותר בכלל. העיקר שהאוכל יהיה טעים כי חבל לבזבז קלוריות על אוכל שלא טעים לנו.!!!

פורסם בקטגוריה טיפים לירידה במשקל. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.