שומן הוא מצויין

  • שומן הוא מצויןכמה מוזר לשמוע זאת ממני. גם אני לא מאמינה שאני כותבת זאת. כתבתי כבר רבות על כך שתפריט חייבים שיהיו בו לפחות שלוש מנות שומן ליום. הרבה עברים בגוף ניזונים ממנו. גם המוח, גם מערכת העיכול ועוד מערכות בגופנו. אך להכריז ששומן זה מצוין? לא הגיוני אצל מנחת קבוצות לירידה במשקל.בואו נבדוק את העניין. נכון בשומן יש המון קלוריות. 9 קלוריות לגרם אחד.  מפלאי גוף האדם. בכדי לשאת על גופנו אנרגיה זמינה לתפקוד הגוף אנו סוחבים עליו פחות מחצי מאשר אילו היינו נושאים על גבינו את אותה כמות קלוריות מחלבון או פחמימות. (בגרם חלבון וגם בגרם פחמימה 4 קלוריות בלבד.

    האסקימואים, שנחשבים לאחד העמים הבריאים והחסונים ביותר, כמעט חסרי מחלות תורשתיות ואינן סובלים מהשמנת יתר או בעיות לב, ניזונים כמעט רק על ידי שומנים. נכון, מזג האוויר שם שונה, גם מתח החיים שונה  אך בכל זאת…

    זוכרים את הדיאטה של ד"ר אטקינס? שלא סופרים קלוריות. אוכלים כמה שרוצים שומן וחלבונים ונמנעים כמעט מפחמימות. כבר הוא, לפני שנים,  מצא והוכיח כי, תזונה מבוססת על חלבונים  ושומנים, אינה משמינה והיא אף מפחיתה את כמות הכולסטרול "הרע" שנצמד לדפנות כלי הדם וגורם למחלות הלב. אצל אוהבי הפחמימות, הדבר שונה.  גם צריכה קטנה של שומן, עם צריכה גדולה של פחמימות, גורמת להשמנה וכמו כן, גורמת לשומנים בדם והצטברות כולסטרול "רע" בכלי הדם.

    הדעה הרווחת בציבור היא שהשומן הוא האויב הראשי של הדיאטה,  גם המון קלוריות  וגם  אינו בריא.     – זה נכון! יש שומן שאינו בריא. שומן רווי, מהחי, זה הלבן שרואים בבשר או בעוף הוא שומן לא בריא. אך יש שמנים בריאים הרבה יותר. השומן הצמחי, זה המגיע מהצומח, הוא שומן בריא והכרחי לתפעול בריא של הגוף. 

    לרוב השומן אינו הסיבה העיקרית להשמנה שלנו. הוא לא זה שנצבר בסופו של דבר בגוף. והוא  אינו הגורם המרכזי להצטברות הכולסטרול "הרע" בדפנות כלי הדם. שנים רווחה הדעה  בטעות שרק צריכת שומן קשורה לשומן הנצבר בגוף. באותה תקופה סברו וגם  הוכיחו במחקרים, שצריכה בלתי מוגבלת של פחמימות וחלבונים לא תיצור שומן בגוף. כיום ברור שקלוריות הן קלוריות הן קלוריות. למעשה אכילה רבה של פחמימות היא המקור העיקרי לריכוז השומן שבגוף. הגוף ממיר בקלות רבה יותר פחמימות שנצרכו לשומן בגוף, מאשר המרה של שומן שנאכל, לשומן של הגוף. מה גם שקשה  מאוד לצרוך כמויות גדולות של שומן נקי. השומן מרפד את הקיבה ושולח לקולטנים תחושת שבע, ובכמויות גדולות יותר גורם לתחושת בחילה. בניגוד לפחמימות, השומן אינו מפעיל את מנגנון האינסולין- גלוקוז היוצר את תחושת הרעב בגוף. שומן הוא מקור של קלוריות, בדיוק כמו פחמימות או חלבונים צריכה קלורית גבוהה גם ללא צריכת שומן, תגדיל את מאגרי השומן בגוף, יותר מצריכה קלורית נמוכה יותר, הכוללת מרכיב שומן גבוה. אכילת שקדים, אגוזים, טחינה, אבוקדו, בוטנים  וזרעים למיניהם הם תוספת קלורית נכבדה אך בריאה. שימוש בשמן זית גם הוא מוסיף קלוריות אך לפחות קלוריות "בריאות" לתפריטנו. קשה מאד לאכול יותר מדי שומן. קל מאד לאכול שומן  ממזון מעובד או תעשייתי. שימו לב שכל מאכל מתועש מכיל כמות גדולה מאד של שומן.  מכיוון שאכילת שומן לא מעובד, כמו בפרוסת לחם וחמאה, בסטייק או שמן זית בסלט ירקות, מפעילה את הקולטנים שגורמים לתחושת השובע בגוף, וכאשר ממשיכים לצרוך אותו יתר על המידה, הוא גורם במהרה לתחושת בחילה. תחשבו על זה!

     

    שומן הוא מצוין גם בכדי לרדת במשקל. שומן מהצומח כמו  אבוקדו, אגוזים למיניהם, שקדים, בוטנים, טחינה, שמן זית וכד' הם בריאים מאד.

פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>