טיפים לתזונה נכונה

החלטתם לקחת את עצמכם בידיים ולהתיידד עם תזונה נבונה? כל הכבוד! אתם בדרך הנכונה. עשיתם צעד חשוב ונכון, אבל לא קל. הדבר החשוב הראשון הוא להבין או להחליט למה קוראים תזונה נבונה. יש כללים שונים ומשונים ויש הרבה מאד דעות למה קוראים אוכל בריא. הטבעונים טוענים שרק אוכל שבא מהטבע, בצורתו הראשונית הוא אוכל בריא. יש אוכל פרוביוטי שהמחזיקים ממנו טוענים שרק הוא האוכל הבריא. יש האומרים שחלב חייב להיכלל בתפריט של אוכל בריא ויש הטוענים שחלב נועד רק לילודים. אין בעל חיים בטבע ששותה חלב אחרי גיל שלושה חודשים, ויש הדוגלים באוכל אורגני. כולם צודקים. כל אחד ודעתו ואמונתו. אך במה אני אאמין? במה שיהיה לי הכי קל, או לא כל כך קשה לאמץ ולשמור עליו.

יש כללים שכולם מסכימים איתם. קמח לבן, סוכר לבן, אורז לבן – כולם מאכלים, פחמימות, שאין בהן ערך תזונתי. קילפו מהם את כל הערכים התזונתיים והשאירום ריקים מתוכן. הם לא נכללים במסגרת התזונה הנבונה. לעומתם ירקות ופירות נחשבים בעיניי כולם כמזון בריאות הרי שהם שייכים למחלקת התזונה הנבונה. . גם דגים נכללים במסגרת התזונה הנבונה. כולם יודעים זאת. ולגבי שומנים – תזונה נבונה כוללת שומנים. מעט שומן מהחי היות ששומן זה פחות בריא,.לעומתו שומן מהצומח כמו אבוקדו, אגוזים ושקדים, או כל שמן צמחי אחר הם בריאים מעט יותר, ואותם אפשר לכלול במסגרת אותה תזונה נבונה. . שתיית מים מאד בריאה וחשובה ותוספת של פעילות גופנית, תזוזה, הנעה של הגוף, הוא חשוב ביותר.
הבעיה עם ההחלטות האלה, בדיוק כמו עם דיאטה, היא שבדרך כלל לא מצליחים לבצע אותן בגלל עניין הטעם. כולנו רגילים לטעם של הלחם הלבן וקשה לשכנע אנשים לנסות להתרגל לטעם קצת שונה. שהרי בעיניי רבים, לחם לבן בדרך כלל טעים יותר מלחם מלא ועוגות טעימות יותר מסלט ירקות. אך אחרי תקופת הסתגלות קצרה הופך הלחם הלבן לטעים פחות, עשיר פחות! האורז המלא הופך טעים יותר מאחיו הלבן, וסלט ירקות… אני מכירה המון אנשים ואני ביניהם, שחלום חייהם בחו"ל זה סלט ירקות כמו בארץ ומיד כאשר המטוס נוחת רצים לאכול סלט ירקות אמיתי!

לעומת הטעם, שאלת הכדאיות לא מוטלת בספק. מדענים ורופאים מאשימים יותר ויותר את התזונה המערבית הריקה כמקור למחלות שונות, שחלקן הפכו למגיפה. אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא מחלת הסוכרת מסוג 2, המתפתחת בהרבה מאד מקרים בגלל תזונה לקויה. לאורך דורות רבים נחשבה הסוכרת מהסוג הזה למחלה של זקנים ואילו כיום גם ילדים, בני נוער וצעירים לוקים בה במספרים מפחידים.
לתזונה נבונה יש יתרונות נוספים: מלבד הפחתת הסיכוי לסוכרת, פוחתת הנטייה לסבול מלחץ דם גבוה, או ללקות בטרשת עורקים, מחלות לב וסרטן. כמו כן תפקוד הגוף משתפר, מערכת העיכול פועלת בצורה טובה יותר, הריכוז משתפר, עור הפנים, הציפורניים והשיער בורקים, יש פחות נפיחויות וגזים, והתחושה הכללית חיונית ומלאת אנרגיה.

טיפ – טעם משתנה ונרכש. אחרי מספר ימים קשים מתחילים לאהוב טעם אחר . לדוגמה מי ששתה פעם עם סוכר והחליט ללמוד לשתות קפה בלי סוכר – שוב לא יהיה טעים לו קפה עם סוכר. מי ששתה פעם קוקה קולה רגילה ועבר לדאיט קולה – הקולה הרגילה כבר לא תהיה טעימה לו. ועוד דוגמאות. לכן כדאי מאד להתאמץ ולנסות.

אפשר בהחלט לשפר את התזונה באופן משמעותי מבלי לפגוע בטעם, בכיף ובהנאת האכילה. בתאבון!

פורסם בקטגוריה טיפים לירידה במשקל. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.